Teistmoodi IT

 Tehnoloogiliste tugilahenduste roll erivajadustega inimeste abistamisel on ülioluline ning nende rakendamine ja korraldamine vajab hoolikat lähenemist. Kui vaatame seda perspektiivi IT-lahendusena või erivajadustega inimeste abivahendina, on mõlemal vaatenurgal oma tugevused ja nõrkused.


Kui käsitleda seda kui tehnoloogilist lahendust, võib see aidata kaasa parematele tehnilistele standarditele ja integreeritavusele üldise IT-infrastruktuuriga. See võib tähendada, et neid lahendusi arendatakse ja haldavad peamiselt IT-ministeeriumid või -osakonnad. Selline lähenemine võib aidata tagada, et tehnilised nõuded ja turvalisus on kõrgel tasemel ning süsteemid on integreeritavad teiste IT-süsteemidega, mis võib omakorda parandada kasutajakogemust ja tõhusust.


Teisalt võib seda käsitleda ka erivajadusega inimeste abivahendina, mis tähendab, et selle korraldamine võib olla osa sotsiaal-, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi pädevusvaldkonnast või spetsiaalsest agentuurist, mis tegeleb puuetega inimeste toetamisega. Selline lähenemine võib rõhutada rohkem kasutajakeskset disaini, individuaalseid vajadusi ja ligipääsetavust ning võib olla tihedamalt seotud sotsiaalteenuste ja -toetustega.


Tegelikult võib optimaalne lahendus olla kusagil nende kahe äärmuse vahel. Näiteks võiks olla spetsiaalne ühendatud lähenemine, kus IT-tugilahendused on välja töötatud ja hallatud koostöös nii IT- kui ka sotsiaalministeeriumitega, et tagada nii tehniline kvaliteet kui ka kasutajakesksus.


Rahastamise osas võib väljakutseks olla tehniliste lahenduste kõrged kulud. Siinkohal võib Eesti vaadata teiste riikide kogemusi, näiteks Põhjamaade või teiste Euroopa riikide lähenemisi. Mõnedes riikides on loodud spetsiaalsed toetusskeemid, mis võimaldavad erivajadusega inimestel saada rahalist abi tehnoloogiliste abivahendite soetamiseks. Samuti võivad riigid sõlmida lepinguid tootjatega, et saada soodsamaid hindu suurtes kogustes ostude korral. Lisaks võib olla oluline kaasata erasektorit, näiteks tehnoloogiaettevõtteid, mis võivad pakkuda sponsoreeritud või allahinnatud lahendusi.


Kokkuvõttes on oluline leida tasakaal tehnilise kvaliteedi, kasutajakesksuse ja rahastamise vahel, et tagada, et IT-tugilahendused saaksid maksimaalselt toetada erivajadusega inimeste iseseisvat elu ja osalemist ühiskonnas.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Noppeid IT ajaloost

Uus (ja mitte nii uus) meedia

IT juhtimine ja riskihaldus